Rabu, 15 Ogos 2012

Untuk makluman kawan2... blog ini sudah lama tidak diaktifkan. Kini saya telah menubuhkan group di Facebook. Sila lawati laman web group di

www.facebook.com/groups/arzonefishingtrip

Terima Kasih diatas sokongan anda :)

Khamis, 14 Julai 2011

Memancing di Port Kelang 2011 episod 3

Lokasi : Sungai Puloh

Tarikh : 10 Julai 2011

Bacaan air : 0616 1.9, 1239 4.3, 1926 2.0

Pemancing : aRz oNe, Aidil dan Ajmal

Joran :

aRz oNe :

Lemax VIP Stick 5 1/2ft (rod), D.A.M Quick HPN 320FS (kekili), line 30lb (sulam)
Xpuyu Intima 5ft (rod), Pelamis Praxis 1000 (kekili), line 30lb (sulam)

Aidil :

Greventon 5 1/2ft (rod), Daiwa D2500 (kekili), line 20lb (tangsi)
Xpuyu GS 5 1/2ft (rod), Ajiking Pro Cast 6500c (multiplier), line 60lb (sulam)

Ajmal :
??? (rod), ??? (tangsi)

Umpan : Udang hidup, Sotong kurita hidup & perumpun

Tepat pukul 7 pagi aku, Aidil n Ajmal da bersiap sedia di jeti. Kami memunggah barang2 kedalam sampan. Tanpa membuang masa, minyak enjin dipam dan enjin pon dihidupkan. Bermula lah ekspidisi kami pd pagi yg sgt tenang...

(meredah anak sungai keramat menuju ke sungai puloh)

Ajmal mengemudi enjin sampan menuju ke simpang sungai antara sungai Chadong n sungai Puloh. Sebenarnya sungai chadong ini telah ditambak utk tujuan pembinaan lebuh raya kalo x silap saya. setelah sampai, kami bhenti berhampiran sungai chadong. Aidil memainkn peranan beliau menjaga sauh. Tanpa membuang masa enjin dimatikan dan sauh pon mula diturunkan.

masing2 menggunakan 2 joran. masing2 mula senyap... menunggu pemangsa meragut umpan.. hujan mulai turun renyai2. tiba2 joran aku menunjukan respon. aku berjaya menaikan seekor gelama yg kecik. ikan ini dirasmikan hasil pertama bg trip kami kali ini. x lama kemudian Ajmal pula berjaya menaikan seekor tetanda. hanya Aidil yg belom menaikan apa2 hasil setakat ini.

(Ajmal bersama tetanda)

X lama selepas itu... aku berjaya menaikan seekor tetanda saiz 'baby'. kemudian aidil n ajmal diganggu dgn kehadiran sang sesirat.
(arz one dgn tetanda)

kemudian aku dibalas lg dgn seekor gerut2 saiz sederhana. lpas tu da xde ikan kaco umpan... ape lg kami wat keputusan utk berpindah ke lokasi kedua...

(arz one dgn gegerut)

Di lokasi kedua ini, aku berjaya menaikan seekor blukang yg besar dlm anggaran 1kg. ikan itu dilepaskan semula. Tba2 kail pancing Ajmal tersangkut di dasar. ajmal menarik dgn berhati2. akhirnya joran itu patah juga. terpksa la ajmal mengharapkan sebatang joran yg masih ada. kelihatan mood ajmal mula terganggu akibat insiden itu. maklumlah pancing patah... kami mula kebosanan kerana tiada respon ikan meragut umpan, kami berpindah ke kelong hafis pula. kali ini aku mengambil alih mengemudi enjin sampan.

(kedudukan sangkar ikan di kelong)
(kelong hafis)

setelah sampai, tanpa membuang masa Aidil melabuhkan sauh. aku mencuba nasib dgn menggunakan umpan udang hidup. byk gelama n duri dinaikan disini dlm saiz yg kecil. tba2 hujan mulai lebat. kami mengambil keputusan utk berteduh di kelong hafis. kami dipelawa dgn penuh hormat oleh Hafis yg kebetulan berada di kelong itu.

(berteduh di kelong hafis dr hujan lebat. kelihatan pancing Ajmal yg patah)

aku mengambil keputusan utk terus memancing atas kelong itu. di sini aku berjaya menaikan seekor belukang seberat 1kg serta beberapa ekor ikan gelama n duri. Ajmal n Aidil kelihatan kehilangan mood utk memancing. mybe sbb hujan dan baju pon da basah kuyup. apabila Aidil tgk aku byk menaikan ikan di sini Aidil pon mengambil peluang ini memancing... hasil yg ada cuma gelama, duri n daun baru. Setelah hujan mulai reda... kami meminta izin kepada hafis utk meneruskan hajat kami utk memancing di tempat lain... kami memancing di selekoh sungai dimana arus air agak lemah di kawasan itu serta byk pokok2 mati di tebing2 sungai. ini adalah satu keadaan spot mancing yg baik. Akhirnya aidil berjaya menaikkan seekor ikan merah suman seberat 500g. tersenyum lebar aidil ni.

(Aidil bersama merah suman)
(merah suman)

Kemudian aku dikejutkan oleh ragutan yg kuat dr dasar sungai... pancing aku ditarik keras kerana aku mggunakan set yg ringan. akhirnya aku berjaya menaikan seekor ikan tetanda. 

(aRz oNe dgn tetanda)

sekali lg pncing aku diragut lebih kuat dr td... agak kasar sedikit. akhirnya aku berjaya menaikan seekor tetanda juga. cuma yg ni besar skit dr td...

(arz one dgn tetanda kedua)

x lama kemudian ikan mulai senyap. sesirat n buntal pula byk yg mgganggu. dengan pendaratan sesirat yg terakhir, kami mengambil keputusan utk pulang. sauh diangkat dan enjin dihidupkn. baru beberapa meter bergerak tiba2 enjin terlnggar sesuatu. sampan plak x dpt bergerak walupon minyak ditekan. kipas enjin diperiksa. pin rod dlm kipas telah rosak. kami tiada kemahiran membaiki enjin. terpksa mengmbil keputusan utk mendayung. kami berdayung berlawanan arus. letih tu mmg letih. tp apa leh wat... nasib...

setelah lama mendayung, kami semua kepenatan dan menunggu utk meminta pertolongan. Akhirnya ada pemancing yg kebetulan hendak pulang ke jeti yg lain membenarkan sampan kami ditunda hingga ke jeti kami.

(sampan ditunda kerana kerosakan enjin)

sebagai penghargaan kami ingin menyerahkan semua minyak enjin yg ada. tp ditolak baik oleh pemancing tersebut. sungguh baik hati. akhirnya kami dpt pulang dgn selamat dan enjin tersebut dihantar utk dibaiki...

(hasil kami pd trip kali ini)

Khamis, 28 April 2011

Tip - tip memancing Ikan air masin di kolam berbayar

Pancing kolam ini perlukan teknik dari segi umpan dan kemahiran individu serta keazaman dan penting jangan malas nak belajar walaupun pelajaran itu hasil dari penglihatan saja.Umpan juga berperanan dalam mendapatkan hasil. Sila betulkan jika ada yg terkurang atau x betul tentang apa yg saya bincangkan untuk feadeh bersama.

1) KOLAM AIR MASIN

1.1) Ketahui jenis kolam air masin yg saudara hendak pancing termasuk tentang bayaran, masa maksima, minima, jenis air samada air dibubuh garam atau air yang disedut dari air laut, umpan yang di sediakan dan larangan larangan yg terdapat pada kolam tersebut.

(permandangan biasa di kolam memancing)

1.2) Air kolam perlu dikaji secara melihat terlebih dulu dan nasihat saya jangan terus bayar dan masuk pancing tapi sebaiknya lihat dulu sekeliling kolam, kadangkala terdapat kolam dimana air nya dipenuhi tumbuhan rumput air dan ini boleh jejaskan pergerakan umpan dan kadangkala terbenam dalam tumbuhan itu dimana peluang untuk mendapatkan ikan amat tipis.

(contoh kolam yg penuh ngn rumpai air)

1.3) Kadangkala di kolam terdapat anak anak ikan yang hidup termasuklah ikan talapia yg senang membiak terutama dikolam yg airnya dicampur garam, ini termasuklah sepicis ikan lampam kerana haiwan ini boleh hidup dlm air masin. Benda benda ini boleh menganggu umpan hidup yang digunakan terutama udang hidup kerana haiwan ini gemar memakan nya.Ini juga peluang untuk mendapatkan ikan kolam tidak kesampaian.

(anak2 ikan yg biasa kelihatan di kolam2 memancing)

1.4) Perhatikan dulu kepada para para pemancing yang terdapat disitu kalau boleh tanyakan kepada mereka sama ada galak atau tidak ikan memakan umpan dan ini boleh dibuktikan terhadap tali penambat ikan yang di ikatkan.Ini kerana ikan ikan kolam ada masanya galak makan dan ada masanya senyap terus, selepas itu tanya diri sendiri untuk terus mancing atau tidak dan bagi mereka yang datang jauh jauh untuk pancing boleh buat rancang time mana nak sampaipada kolam yang dihajati pada masa yg akan datang.

(bukti yg menunjukkan 'kesuburan' sebuah kolam memancing)

1.5) Selalunya sport ikan kolam terdapat ditepi tepi sangkar dlm kolam tersebut dan perhatikan juga mana tempat terdapat banyak para pemancing melabohkan joran mereka kerana setengah mereka begitu arif akan keadaan kolam tersebut. dengan ini saudara boleh mencuba dan peluang agak cerah.

(spot sangkar ikan)

2) PERALATAN

2.1) Tidak memerlukan yang berat berat kerana setengah umpan perlu membuat lontaran yang jauh, cukup kelas sederhana.

(joran set ringan dan sederhana)


2.2) Sebolehnya sediakan perambut yang telah disiapkan dari rumah sekurang kurangnya lebih daripada 2 perambut kerana tidak mahu buang masa dalam kolam terutama berbayar.

(gambarajah perambut pelampong kolam)


2.3) Bagi yang menggunakan umpan hidup samada dibeli di kolam tersebut atau dibawa sendiri, bawalah jaring kecil atau alat udara untuk umpan hidup.

(umpan yg dilatakkan dlm sebuah bekas beserta udara yg dialirkan dr pam)

2.4) Bawa sekali pelampung tambahan kerana jika kita gunakan pancing dasar kena perhatikan orang disekeliling, kalau ikan kerap makan guna pelampong apa salahnya kita juga mencuba sekurang kurang peluang dapat ikan akan diperolehi.

2.5)Bawa sekali tali perambut dan mata kail tambahan kerana jika ikan makan perambut lama akan haus kemungkinan putus amat tinggi dan setengah mata kali ditelan ikan, ini tak perlu buang masa mengeluarkan mata kail yang ditelan cukup dipotong dan gunakan mata baru lagi tajam.

3) UMPAN

3.1) Bergantung pada ikan yg ada di kolam dan ikan apa yang menjadi buruan


3.1.1) Ikan Siakap


-Udang hidup
-Belanak hidup
-Udang mati (jika cara casting seelok eloknya udang mati ini dibalut dgn surat kabar bagi meluruskan diletak dalam peti ais dan semasa penggunaan di kopek kulitnya. Perambut letakan batu pemberat jenis kecil termasuk diletakan manik kecil sebagai mata umpam.Kepala udang dibuang.


-Bagi yang mengguna kan udang hidup atau belanak tanpa pelampong semasa ikan menyambar umpan saudara tidak digalakan menyentap kerana sifat siakap akan kolom umpan terlebih dulu, bersabarlah, hulur kan tali sebentar kemudian lockkan mesin dan tali tegang dibawa ikan baru hook up!


Bagi ikan ini sentiasa menjadi buruan para pemancing kolam, setengahnya mencapai saiz mega dan kebanyakan kolam melepaskan ikan ini jumlahnya kurang selalunya bagi sesiapa yang dapat menaikan ikan ini dapat lah jekpot yang dipertandingankan samada dalam mingguan atau bulanan. Ini kira bonus dan selalunya hadiah berupa wang tunai jadi berbaloilah modal yang dikeluakan untuk pancing kolam air masin ini. Selalu nya ikan ini terdapat pada kolam yang airnya disedut dari laut kerana jika air campur garam tidak hidup lama kemungkinan berpenyakit.Umpan selaluna:-

3.1.2) Kerapu


-Belanak
-Udang hidup
-Udang mati
-hirisan Ikan kembung atau ikan sardin


-Bagi penggunaan pelampung, selalunya kedalaman kolam antara 6 ke 7 kaki so saudara agaklah panjang pelampug ke mata kail.Perambut pelampung diantara sekaki atau sekaki setengah ke mata kail hendaklah dibubuh batu ladung hidup yang telah dimatikan kerana jika umpan hidup akan berenang dikedalaman kolam tersebut dan tidak akan timbul di permukaan disebabkan pemberat ini.


-Biasanya ikan ini tidak bergitu aktif berenang renang dan kesabaran tinggi diperlukan bagi ikan ini memakan umpan. Apabila pelampung dilontarkan di sport tunggu sehingga pelampung tenggelam dan kadang kadang ini memakan masa untuk pelampung tenggelam,jika pelampung tenggelam saudara kayuh kan mesen pelahan lahan kerana tali yang dibiarkan akan hanyut oleh arus kipas kolam, sehingga tegang dan saudara akan dapat merasa tarikan ikan kemudian baru hud....


Perlu di ingat jika cara pelampung ini di mana kolam terdapat banyak ikan siakapkesabaran diperlukan kerana kebanyakan siakap yamg dapat dinaikan menggunakan pelampung mata kailnya tercucuk di mulutnya jarang sekali menelannya so berhati hati, tali sentiasa tegang semasa megarau tali dan jika boleh joran direndahkan semasa perlawanan kerana ikan siakap akan melompat dan masa inilah peluang ikan melepaskan diri amat cerah selain itu ikan siakap akan cuba memotong perambut melalui insangnya yang tajam. Saya syorkan tali perambut 40 paun keatas.Saudara akan dapat merasa tali perambut haus atau berbulu jika ikan dapat di naikan dan jika ini terjadi tukarlah perambut yang baru.


-Bagi ikan kerapu, setelah dilontarkan pelampung dan lama tunggu tidak tenggelam saudara gulungkan tali mesen perlahan lahan ini perlu rajin dilakukan kerana umpan di karau pelahan lahan berkemungkinan melalui di depan mata sang kerapu dan bila ini terjadi saudaa akan dapat merasakan betapa pelahapnya sang kerapa ini memakan umpan. Bila dah mengena saudara akan menjadi bintang serta tumpuan para pemancing di kolam tersebut maka ramailah yang ingin melihat hasil yang dinaikan apatah lagi jika bersaiz mega tambah pula saudara cekap lawan tarik tali dengan sang kerapu ini. Semasa perlawanan ini saudara boleh minta orang yang disebelah saudara mengalhkan joran mereka takut terbelit.

Rabu, 20 April 2011

Sampan Fibre Glass 16 kaki & Enjin Sangkut Suzuki 8HP utk dijual

Salam Satu Malaysia...

Saya dengan besar hati ingin menjual sampan fibre glass 16 kaki beserta enjin suzuki 8hp. Lokasi terletak di jeti Kunci air Sementa, Klang, Selangor.

Sampan dan enjin masih dalam keadaan baik. Harga Boleh nego sampai jadi...

Harga : RM3500 (sampan 16 kaki, enjin sangkut suzuki 8hp, dayung kayu dan sauh)

Berminat sila hubungi :

aRz oNe : 0147260726
Aidil       : 0126182439



Isnin, 4 April 2011

Memancing di Port Kelang 2011 episod 2

Lokasi : Sg. Sementa Kecil, Sungai Puloh 

Tarikh : 02 April 2011

Bacaan air : 0530 4.5, 1141 1.0, 1746 4.9

Pemancing : aRz oNe dan Aidil

Joran :

aRz oNe :
Lemax VIP Stick 5 1/2ft (rod), D.A.M Quick HPN 320FS (kekili), line 30lb (sulam)
Xpuyu Intima 5ft (rod), Pelamis Praxis 1000 (kekili), line 20lb (sulam)

Aidil :
Greventon 5 1/2ft (rod), Daiwa D2500 (kekili), line 20lb (tangsi)
Xpuyu GS 5 1/2ft (rod), Ajiking Pro Cast 6500c (multiplier), line 60lb (sulam)

Umpan : Udang & Belanak (jala)

lebih kurang pkul 0930 aku n aidil tba ke jeti. Misi kami kali ini ialah siakap n tetanda. walaupon peluang untuk memburu siakap 20% dan tetanda 80% tp kami tetap bertekad menjejak sang siakap. bkn mudah ingin menjejak raja muara yg sentitif pada suasana bising n sentiasa bersembunyi ini. seringkali habitatnya adalah dikawasan akar2 bakau yg sunyi. jadi kami perlu pergi lebih jauh utk menjejak raja muara ini. 

 (Aidil memunggah keluar peralatan memancing dr kereta)

Tanpa melengah2kan masa, kami memunggah barang2 yg perlu dibawa dr kereta aidil. Tak jauh dr kami ada brader sorang ni. dia lah yg jual sampan yg kami guna skrg. aku minta tlg brader tu tggikan 'timing' enjin bot tu. nasib baik brader tu sudi tgk2 enjin bot kitorang. aku ni pon bru je berjinak2 guna enjin bot ni. so byk yg aku masih nk belajar n kene blajar. so brader ni la yg leh tlg aku ajar benda2 ni. brader ni kami pggil abang rahim. Selesai ejas2 enjin tu, kitorang pon kemas2 brg ke dlm sampan.

(peralatan2 yg siap dipunggah ke sampan)

enjin dihidupkan... bunyi mcm pelik skit... mula2 jalan ok... tup2 trus semput n mati. plak dah... puas aku tarik tali starter smpai lenguh2 tgn aku xnk jugak enjin ni start. time da start tp semput plak. enjin x laju. bunyi pelik semacam. aku berpatah blik n berpaut pada tiang jeti yg len untuk elak hanyut. sampan diikat n abg rahim dipanggil utk check prob enjin tu. cek punya cek... abg rahim ckap pelampung minyak dlm enjin x berfungsi. byk minyak petrol melimpah kua dlm body enjin. minyak petrol tu dibuang. pelan2 abg rahim buka satu persatu part yg ade prob. then abg rahim menunjukkan bgaimana enjin ini berfungsi. sesi pembelajaran pon bermula hahahaha. akhirnya enjin berjaya dihidupkn seperti biasa walupon memakan masa lebih setengah jam. kejadian ini sedikit sebanyak mmggangu aktiviti kami utk menjala sementara mnunggu air surut balas pasang. 

(aRz oNe menebar jala)

enjin dihidupkn dan kami meneruskn aktiviti untuk mnjala di sungai sementa kechil yg terletak di sungai bersebelahan. ade la jugak hasil yg diperolehi. tba2 aku terkejut. jala yg ditebar tersangkut seekor ular. x pasti ular ape, bisa ke x? yg penting keselamatan harus diutamakan. aku berhati2 mngangkt ular tersebut ke sampan setelah gagal melepaskan ular itu bila jala digoncang2. kepala ular itu membelit tali jala menyukarkn proses pelepasan semula. dgn berat hati, aku pukul ular itu dgn sebatang kayu di kepala. mmg kejam tp terpksa.... xde niat lgsung aku nk bunuh ular tu. semua kerana terpksa....

(ular yg tersangkut pada jala)
(walupon da mati tp tetap berhati2 mengeluarkan kepala ular dr jala)
(ular yg telah keluarkan dr jala tp nyawa melayang tnpa dipinta... sori yer...)

Aktiviti menjala diteruskan lagi. tebar demi tebar... akhirnya penat terasa... menamatkan trus aktiviti menjala. jala dikemaskan dan perjalanan diteruskan ke sungai puloh. aidil memasukan udang hidup n ikan belanak ke dalam satu bekas. aidil menukar air laut yg bersih sedikit ke dlm bekas berisi umpan td. x disangka2 aidil menggunakan bekas yg masih berisi minyak enjin kereta untuk menyeduk air bersih ke dalam bekas umpan. atas kecuaian aidil itu, semua umpan mati bila tiba ke lokasi. terpksa la guna umpan yg mati ni utk pncing...

(antara deretan kilang2 yg terletak berhampiaran sungai puloh)

perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 20 minit dr sungai sementa kechil ke sungai puloh. air pon baru mula pasang. sebaik sahaja kami mnyusur masuk ke sungai puloh, kelihatan 3-4 buah sampan sudah berada di situ utk memancing. di sini mmg byk ikan tetanda, tp misi kami lebih kepada siakap hehehe. memandangkan air masih di paras yg rendah, kami mengambil peluang mnyertai rombongan2 memancing yg len. huhuhu

(sebahagian rombongan memancing di sungai puloh)

air sudah mulai pasang sedikit demi sedikit. kami membuat keputusan berpindah ke kawasan sangkar ikan utk menjejak siakap di situ. perjalanan mengambil masa lebih kurang 10 minit. Smpai2 jer kitorg pon ape lg.... serang!!! hahahaha

(sangkar ikan)
(memancing berhampiran sangkar ikan)

setiap dr kami menggunakan 2 joran. satu untuk teknik pancingan dasar menggunakan umpan yg telah dijala td dan satu lg joran menggunakan teknik tundaan gewang. tanpa membuang masa kami menyiapkan perambut untuk joran masing2.

(Aidil tekun 'casting' menggunakan popper)

memandangkan air masih belum meninggi walupon sudah mulai pasang, kami menggunakan popper untuk casting di kawasan yg agak cetek. joran pancingan dasar juga dilabuhkan umpan udang ke tepi2 akar bakau dgn harapan dpt mengail sang tetanda. huhuhu. tggu punya tggu akhirnya joran aidil mengena. tp joran yg pncing dasar la, bkn popper tau hahaha. karau demi karau hasilnya seekor anak tetanda didaratkan. walupon ikan ini adalah sebahagian drpd misi kami kali ini, tp tidak memuaskan. umpan dilabuhkan lg...

(anak tetanda yg dinaikan aidil)

kali ini pncingan aku pula yg mengena. juga pncingan dasar. seekor tetuka dinaikan. peberet aku tuh huhuhu. umpan dilabuhkan lg... kali ini byk ikan sisik yg kecik seperti gelama n gegerut dinaikan. kemana plak sang tetanda ni menghilang....? x ketinggalan juga spesis yg selalu menemani kami kemana saja kami pergi bila trun ke laut. pasti akan dpt spesis ini iaitu sang sesirat. x pnh miss dpt ikan ni setiap kali trun mancing. kami da x heran. pasti tau akan ada spesis pengacau ni x kira dimana2 ceruk kami memancing air laut ni.

(aRz oNe dgn tetuka)

air semakin meninggi, aku n aidil menukar gewang. kami mggunakan gewang 'minnow' selaman dalam. casting punya casting... gewang aidil tersangkut plak atas pokok. ape da... ni nk mancing ikan ke mancing burung atas pokok tu? adessss... aidil menarik2 tali pancing. gagal juga menurunkn gewang yg sangkut. aku membantu aidil, hasilnye tali terputus n gewang kekal ke atas pokok. hmmmm... kira 'burn' la gewang ko tu aidil.... aidil yg kecewa memaksa utk tersenyum. mklumlah itu gewang kesayangan aidil. huhuhu

kami berpindah2 dr satu tempat ke satu tempat berhampiran sangkar itu... hasil yg ada x memuaskn.. air pula sudah pasang penuh. kami mengambil peluang untuk pulang... dalam perjalanan pulang ke luar ke laut dr sungai puloh, gelombang ganas. angin kuat. sampan kami pula kecik. hampir2 terbalik dihempas gelombang. aku terpksa memudi sampan dgn berhati2 memandangkan sampan kami x sesuai untuk keadaan seperti ini.

(keadaan ombak n angin yg ganas sepanjang haluan pulang)

pukul 0330 akhirnya kami tiba ke jeti dan pulang ke rumah masing2 dgn selamat. walupon hasil x memberangsangkan, kami percaya rezeki x kemana. len kali leh trun mancing lg... huhu sekian...

Khamis, 31 Mac 2011

Jangan Memancing Ketika Petir


Bagi kaki pancing apabila mendung tiba, itulah petanda ribut akan turun. Bagaimanapun, sebelum ribut, pastinya kilat menyambar dulu.

KU sangka cuaca cerah hingga ke petang, rupanya mendung di tengah hari. Bagi kaki pancing apabila mendung tiba, itulah petanda ribut akan turun. Bagaimanapun, sebelum ribut, pastinya kilat menyambar dulu.

Kali ini mengajak pemancing berkongsi maklumat dan pengalaman mengenai cuaca sebelum mereka memancing - sama ada di laut, sungai, tasik, parit atau kolam komersial.

Ketika cuaca kurang baik seperti guruh dan kilat sabung-menyabung, pemancing dinasihatkan tidak meneruskan aktiviti memancing terutama mereka yang menggunakan kekili elektrik berkuasa bateri. Ini kerana dikhuatiri kekili akan disambar petir lalu berlakunya renjatan elektrik.

(contoh kekili elektrik)

Keadaan ini boleh membahayakan pemancing, namun ikhtiar perlu dilakukan serta merta dengan melepaskan joran pancing daripada tangan tapi tidaklah dicampak ke laut.

Kumpulan pemancing yang menggelarkan diri mereka ‘Pemburu Ombak’ yang diketuai anak keluarga nelayan, Atan Lintang, pernah mengalami peristiwa disambar petir pada batang joran pancing yang menggunakan kekili elektrik. Mangsa yang terkena renjatan elektrik itu jatuh pengsan, tapi segera dipulihkan rakan pemancing yang berpengalaman.

Sehubungan itu, atas beberapa faktor dan demi keselamatan pemancing, sebagai pesanan pemancing mengelak daripada melakukan aktiviti memancing ketika cuaca guruh dan kilat, biarpun pada ketika itu ikan galak memburu umpan.

Bagi pemancing di darat seperti di tepi tasik, tebing sungai atau lombong, sebaik-baiknya mengelakkan diri daripada berteduh di bawah pokok rendang atau terdedah di tanah lapang kerana dikhuatiri disambar petir.





Padah Bermulut Celupar Ketika Memancing

TERLAJAK perahu boleh diundur dan terlajak mulut buruk padahnya. Itulah perumpamaan yang sering dijadikan peringatan kepada sesiapa saja, termasuklah dunia memancing.

Biarpun zaman berubah, hakikatnya, perumpamaan itu tetap boleh diguna pakai bagi dunia memancing hari ini dan tidak harus dipandang ringan oleh kaki pancing atau pun mereka yang baru pertama kali bergelar kaki pancing.


Apabila anda berada di padang pancing sama ada laut ataupun hutan, pantang sekali bercakap besar, bermulut celupar atau bergurau secara melampau ketika itu. Andai larangan ini dilanggar anda dikhuatiri ‘mengejutkan’ penghuni yang tidak dijemput seperti harimau, babi hutan, gajah, beruang, buaya atau pun makhluk halus di lokasi mahu kawasan sekitar tempat anda memancing itu.

Untuk lebih selamat, gunalah bahasa kiasan seperti ‘Maybank’ untuk harimau dan orang besar bagi gajah atau sebagainya sebagai kod untuk tujuan komunikasi sekiranya terserempak dengan binatang tadi.